Материалът е от сайт
http://ruskimasla.com/?module=page&id=15 , но кой знае защо е свален от там. Свалих го от кеша на добричкя чичко Гугъл.
API ЗА БЕНЗИНОВИ ДВГ
API SA - двигатели, работещи при леки условия, използва се само по изискване на производителя.
API SB -двигатели, работещи при умерени натоварвания, използва се само по изискване на производителя.
API SC - двигатели, работещи при големи натоварвания (автомобили, произведени в периода 1964-1967).
API SD - средно форсирани двигатели, работещи при тежки условия (автомобили, произведени 1968-1971).
API SE - високо форсирани двигатели, работещи при тежки условия (автомобили, произведени 1972-1979).
API SF - двигатели, работещи при тежки условия на безоловен бензин, високо форсирани, без турбо компресор (автомобили, произведени до 1988г.). Маслата от тази категория са предназначени за двигатели на модели 1988 и по-стари, работещи с безоловен бензин. Те имат по-ефективни, от предходните категории, противоокислителни, противоизносващи, антикорозионни свойства и по-ниска способност за образуване на високо- и нискотемпературни отлагания и шлака. Маслата API SF заменят маслата по API SC, API SD и API SE при по-старите двигатели.
API SG - високо форсирани двигатели с турбо компресор (автомобили, производство 1989-1993). Лицензирана категория, одобрена през 1988г.). Издаването на лицензи е преустановено през 1995г. Маслата са предназначени за двигатели на модели от 1993г. и по-стари, работещи с безоловен бензин с оксигент. Отговарят на изискванията, поставени към маслата за дизелови двигатели от категории API CC и API CD. Имат по-висока термична и антиокислителна стабилност, подобрени противоизносващи свойства, намалена склонност към образуване на отлагания и шлам. Маслата API SG заменят маслата от категории API SF, SE, API SF/CC и API SE/CC.
API SH - (остар. Приложими само, ако се комбинират с реални класове за дизелови двигатели).
Високо форсираните перспективни автомобили с голям турбо компресор (автомобили, произведени до 1996г. ). Лицензираната категория е одобрена през 1992г. Днес тя е условно действаща и може да бъде сертифицирана само като допълнителна към категории API C (например API AF-4/SH). Предвид изисванията, отговаря на ILSAC GF-1, но без задължително енергоспестяване. Маслата от тази категория са предназначени за бензинови двигатели, модели от 1996 и по-стари. При направени сертификации за енергоспестяване, в зависимост от степента на икономията на гориво, получават категории API SH/EC и API SH/ECII.
API SJ - за всички модели (от 1996г.). Категорията е одобрена на 06.11.1995, лицензи се издават от 15.10. 1996г. Маслата от тази категория са предназначени за всички използвани днес бензинови двигатели и напълно заместват маслата от всички, съществуващи по-рано категории за по-старите модели двигатели. Максимално ниво на експлоатационните свойства. Възможност за сертифициране по категория за енергоспестяване API SJ/EC.
API SL - за автомобили от 2004г. и по-рано. Отличават се със стабилност на енергоспестяващите свойства, намалена летливост, удължени периоди за смяна. API е планирал да разработи проект PS-06 като следваща категория API SK, но един от дистрибуторите на моторни масла в Корея използва съкращението "SK" като част от своето търговско име. За да се избегнат обърквания, буквата „К” се отстранява за следващата категория "S".
API SM - за всички използвани днес автомобили. Въведен на 30.11.2004г. Притежава подобрени свойства срещу окисляване, против образуване на отлагания, предпазва от износване и осигурява работа при ниски температури през целия период на употреба на маслото. Някои масла от тази категория могат да отговарят на последните спецификации на ILSAC и/или да се класифицират като енергоспестяващи.
API EC - енергоспестяващи масла.
API ЗА ДИЗЕЛОВИ ДВГ
API CB - среднофорсирани двигатели без компресор, работещи при повишени натоварвания на горива, съдържащи сяра (автомобили, производство 1949-1960).
API CC - високо форсирани двигатели (в т.ч. с умурени компресори), работещи при тежки условия (автомобили, произведени след 1961г.). Категорията е въведена през 1961г. Масла за дизелови двигатели без компресор. Възможна е употреба при двигатели с турбо компресор, работещи при лек и среден режим и при бензинови двигатели с голяма мощност. Маслата от тази категория съдържат антикорозионни добавки и добавки, подобряващи образуването на високо- и нискотемпературни отлагания.
API CD - високо форсирани двигатели с голяма компресия, работещи при тежки условия с гориво с високо съдържание на сяра (автомобили, производство след 1955г.). Категорията е въведена през 1955г. Типична категория за масла за дизелови двигатели с и без турбо компресор, за които се изисква ефективен контрол за натрупване на износващи продукти. Допуска се употреба на гориво с високо съдържание на сяра. Маслата съдържат добавки, предотвратяващи образуването на високотемпературни отлагания и предпазващи лагерите от корозия. Отговаря на изискванията на MIL-L-2104C/D.
API CD+ - категорията е създадена за да удовлетвори изискванията на японските производители. Маслата имат повишена устойчивост към окисляване, сгъстяване (под влиянието на натрупването на сажди) и повишена защита на клапанния механизъм от износване.
API CD-II - категорията е въведена през 1987. Маслата от тази категория са предназначени за двутактови дизелови двигатели. Ефективно поддискат износването и образуването на шлам. Отговаря на всички изисквания на категория API CD.
API CE - (от тук и по-горе-остар.). Високофорсирани перспективни двигатели с висок голям компресор, работещи при тежки условия, може да се използва вместо маслата от класове CC и CD (автомобили, производство 1987г.). Маслата са предназначени за форсирани и мощни дизелови двигатели с и без турбо компресор, работещи както при малки обороти и големи натоварвания, така също и при високи обороти и големи натоварвания. Заменя маслата от категории API CC и CD при по-стари двигатели.
API CF - категорията е въведена през 1994г. Маслата са предназначени за извънпътна техника, за инжекциони, включително двигатели, работещи на гориво със съдържание на сяра над 0,5% от масата. Маслата от тази категория ефективно подтискат образуването на нагар по буталата и корозия върху медните сплави на лагерите. Заменя маслата от категория API CD при по-старите двигатели.
API CF-2 - подобрени характеристики, използва се вместо CD-ІІ, за двутактови двигатели.(автомобили, произведени след 1994г.). Категорията е въведена през 1994г. Маслата са предназначени за високонатоварени двутактови дизелови двигатели. Ефективно подтиска износването на цилиндрите и коксуване на буталовите пръстени. Заменя масла от категория API CD-II при по-стари модели.
API CF-4 - за високоскоростни четиритактови двигатели, използва се вместо масла от клас СЕ, освен това се отличава с нисък разход на гориво и намалено образуване на нагар по буталата. При съгласуване с изисванията на категория API SG (API CF-4/SG), могат да се прилагат при бензинови двигатели на леки и малки товарни автомобили. Отговарят на високите изисквания относно токсичността на отработени газове. Заменя масла от категорията API CE при по-стари двигатели.
API CG-4 - за четиритактови двигатели, работещи при тежки условия, може да се използва вместо маслата CD, CE и CF-4. (автомобили, произведени след 1995г.). Маслата са предназначени за високоскоростни, високонатоварени четиритактови дизелови двигатели на товарни автомобили магистрален тип, работещи на гориво със съдържание на сяра по-малко от 0,05% от масата и немагистрален тип (съдържанието на сярата може да достига до 0,05% от масата). Ефективно подтискат образуването на високотемпературен нагар по буталата, износване, пенообразуване, окисление, образуване на сажди (тези свойства са необходими за двигатели на нови магистрални влекачи и автобуси). Категорията е създадена за удовлетворяване изискванията на стандартите та САЩ по отношение на токсичността на отработени газове (редакция от 1994г.). Заменя масла от категориите API CD, API CE и API CF-4. Основният недостатък, ограничаващ прилагането на маслата от тази категория в световен мащаб, е сравнително високата замисимост на маслото от качеството на използваното гориво.
API CH-4 - Проектно наименование API PC-7. Категорията е представена на 01.12.1998г. Маслата от тази категория са предназначени за високоскоростни четиритактови двигатели, отговарящи на високите стандарти от 1998г. по отношение на токсичността на отработените газове. Отговарят на най-високите изисквания не само на американските, но и на европейските производители на дизелови двигатели. Специално разработени за употреба при двигатели, работещи на гориво със съдържание на сяра до 0,05% от масата. За разлика от категорията API CG-4, се допуска използване на дизелово гориво със съдържание на сяра над 0,05%, което е важно предимство в страни, където е популярно гориво с високо съдържание на сяра (Южна Америка, Азия, Африка). Маслата отговарят на повишените изисквания относно намаляването на износването на клапаните и понижаването на нагарообразуване. Заменят масла от категориите API CD, API CE, API CF-4 и API CG-4.
API CI-4 - Въведен през 2002г. За високоскоростни четиритактови двигатели, разработени съобразно изискванията на стандарта от 2002г. по отношение на вредните емисии. За двигатели с рециркулация на отработени газове. За употреба с горива с < 0.5% сяра. Замества CD, CE, CF-4, CG-4 и GH-4.
API ЗА ДВУГАКТОВИ ДВГ
API TA - двутактови двигатели на мотопеди, косачки
API TB - мотори и скутери с малка мощност
API TC -за смазване на двутактови двигатели, работещи на сухо, също когато се изискват класове API-TA и API-TB.
API TD - смазка за двутактови извънбордови двигатели.
API ЗА ТРАНСМИСИОННИ МАСЛА
API GL-1 - Минерални масла без добавки или с антиокисляващи и противоразпенващи добавки без антизадирни компоненти, за приложение, освен другите, и при ръчни скоростни кутии с ниско налягане и плъзгащи скорости. Цилиндрични, червячни и спирало-конусни зъбчати предавки, работещи при малки скорости и натоварвания.
API GL-2 - Червячни предавки, работещи в условия на GL-1 при малки скорости и натоварвания, но с по-високи изисквания към антифрикационните свойства. Може да съдържат антифрикационен елемент.
API GL-3 - Трансмисионни масла с голямо съдържание на добавки с ниво на експлоатационните свойства MIL-L-2105. Тези масла са предпочитани за употреба при степенни скоростни кутии и кормилно управление, в главни и хипоидни предавки с малки изменения, при автомобили и нерелсови превозни средства за превозване на товари, хора и за нетранспортни дейности. Спирало-конусни предавки, работещи при умерени тежки условия. Стандартни трансмисии със спирало-конусни механизми, работещи при умерено тежки условия по отношение на скоростите и натоварванията. Притежават по-добри противоизносващи свойства от GL-2.
API GL-4 - Трансмисионни масла с голямо съдържание на добавки с ниво на експлоатационните свойства MIL-L-2105. Тези масла са предпочитани за употреба при степенни скоростни кутии и кормилно управление, в главни и хипоидни предавки с малки изменения, при автомобили и нерелсови превозни средства за превозване на товари, хора и за нетранспортни дейности. Хипоидни предавки, работещи в условията на високи скорости, при малки въртящи моменти и ниски скорости , при големи въртящи моменти. Задължително наличие на високоефективни противозадирни добавки.
API GL-5 - Масло за хипоидни предавки с ниво на експлоатационните свойства MIL-L-2105 C/D. Тези масла е за предпочитане да се използват при предавки с хипоидни конусни зъбчати механизми и конусни механизми с кръгови зъбци на главни предавки при автомобили, и в карданните устройства и степенни скоростни кутии на мотори. Специално за хипоидни предавки с голямо изместване на осите. За най-тежките условия на експлоатация при свръх или променливо натоварване.Хипоидни предавки, работещи при големи скорости и малки въртящи моменти и свръх натоварвания на зъбците на механизмите. Трябва да имат голямо количество сяро- и фосфоросъдържащи противозадирни добавки.
API GL-6 - Хипоидни предавки с голямо изменение, работещи при високи скорости, големи въртящи моменти и свръх натоварвания. Имат по-голямо количество сяро- и фосфоросъдържащи противозадирни добавки от маслата GL-5.
API MT-1 - Масла за високо натоварени апарати. Предназначени са за нискосинхронизирани механични скоростни кутии на мощни товарни автомобили (влекачи и автобуси). Еквивалент са на маслата API GL-5, но имат повишена термична стабилност.
API PG-2 - Масла за предавки на главни мостове на мощни товарни автомобили (влекачи и автобуси) и мобилна техника. Еквивалент са на маслата API GL-5, но имат повишена термична стабилност и подобрена съвместимост с еластомери.
Ще го прегледам още веднъж за правописни грешки, но по-късно.
Ако може някой да преведе "API CC - високо форсирани двигатели (в т.ч. с УМУрени компресори", моля! Умерени или изморени компресори е имал предвид автора, или дявол знае!?